Minggu, 01 April 2012

SEJARAH MALAYSIA DAN KONFRONTASI DENGAN INDONESIA


BAB I
PENDAHULUAN
Malaysia merupakan negara federasi yang terdiri dari 13 bagian wilayah, yang di bagi dalam 3 teritorial federal, yaitu paninsular, sabah dan serawak. Luas wilayah 329.847 kilometer persegi dengan jumlah penduduk mencapai lebih dari 27 juta orang pada tahun 2006. Secara geografis malaysia berbatas dengan Thailand, Indonesia, Singapura, Brunei dan Filipina.
Penduduk malaysia terdiri dari berbagai etnis, mayoritas 61 persen adalah etnis melayu. Selain melayu ada dua kelompok besar lain di malaysia, yaitu cina dan india. Sekitar 26 persen adalah etnis cina, yang secara historis memegang peran penting dalam bidang bisnis dan perdagangan. Etnis india hanya sebesar 8 persen dari total warga malaysia. Mayoritas komunitas warga india di malaysia adalah etnis Tamil. Proposisi penduduk asli malaysia non-melayu mencapai dari separuh penduduk Serawak dan sekitar 60 persen penduduk Sabah.
Tiga kelompok etnis besar itu memiliki agamanya sendiri. Etnis Melayu beragama islam. Etnis cina beragama Buddha, tao atau Kristen, sementara india beragama hindhu atau Kristen. Kelompok etnis ini merayakan festifal beragamanaya, seperti hari raya, natal, deepali dan tahun baru cina. Pada akhir 1990-an pemerintah malaysia mengangkat perayaan keagamaan itu sebagai perayaan nasional dan kemudian perayaan ini menjadi daya tarik turis di malaysia (Annual Report Ministry Of Tourism Malaysia 2002). Selanjutnya, perayaan itu juga dipraktekkan di berbagai perusahaan-perusahaan, dimana perusahaan merayakan empat perayaan, seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina, Deepaveli dan natal di tempat kerja. Perayaan agama dan budaya menjadi salah satu elemen penting yang menciptakan harmoni di kalangan tenaga kerja di malaysia.
Meskipun bahasa melayu merupakan bahasa nasional Malaysia, namun Inggris juga di pergunakan secara luas, khususnya dalam bisnis. Bahkan dapat dikatakan, bahasa inggris adalah bahasa kedua malaysia. Selain bahasa melayu dan inggris, sebagian penduduk mengunakan bahasa cina dengan beralam dialek dan juga bahasa tamil.
Secara historis malaysia bekas jajahan inggris. Malaysia menjadi jajahan inggris sejak 1847 dan merdeka pada tahun 1957. Yang disebut sebagai negara, malaysia sendiri baru berdiri pada tahun 1963 dengan bergabunganya sabah dan serawak kedalam wilyah malaysia. Sebagai negara hukum yang menganut sistem demokrasi, malaysia dikepalai oleh Yang Dipertuan Agung, yang berperan sebagi raja. Raja dipilih setipa lima tahun yang sembilan Sultan yang berada di negara bagian Peninsular. Raja merupakan pimpinan islam di malaysia, kekuatan esekutif di pegang oleh kabinet yang dipimpin oleh seorang perdana menteri.
Dengan pendapatan per kapita sebesar USD 14.400, malaysia tergolong negara industry baru. Industry manufaktur memegang peran penting memegang peran penting di perekonomian malaysia. Seperti halnya Indonesia, malaysia di anugrahi kekayaan alam yang cukup mempuni, dari sector pertanian, kehutanan, dan perdagangan. Di sector pertanian, malaysia adalah negara pengekspor karet dan kelapa sawit terbesar didunia. Kelapa sawit merupakan merupakan sumber divisa yang paling penting dimalaysia. Disektor kehutanan, penebanagan kayu yang secara intensif setelah periode 1960 membuat masalah terbesar malaysia karna menyebabkan erosi besar-besaran. Dulu disektot hutan memberikan kontribusi penting terhadap ekonoimi malaysia. Kini malaysia berkomitmen untuk mengatur secara berkelanjutan. Hasilnya, penebangan hutan jauh berkurang dan diperkiraan 59 persen wilayah malaysia berupa hutan. Di bidang pertambangan, timah dan minyak juga merupakan sumbangsih terpenting bagi perekonominan malaysia. Malaysia merupakan penghasilan terbesar malaysia setelah jatuhnya pasar timah di awal 1980-an. Setelah itu pada tahun 1972 timah diganti oleh binyak dan gas. Malaysia memiliki proposisi penduduk lebih dari 20 juta jiwa salah satunya terkonsentrasi di wilayah semenanjung (malaysia barat), selebihnya bermungkim diwilayah timur.







BAB II
PEMBAHASAN
1.      Prasejarah malaysia
Zaman Prasejarah di malaysia dibagi menjadi kepada empat zaman, yaitu Zaman Paleolitik, Zaman Mesolitik, Zaman Neolitik, dan Zaman Logam. Tempoh masa bagi setiap zaman tersebut tidak sama antara satu sama lain di tempat lain.Tempoh masa itu bergantung kepada tahap kemajuan di sesuatu tempat itu.
Di Malaysia, ahli sejarawan telah membahagikan zaman prasejarah di Malaysia kepada tiga zaman sahaja iaitu:
Penyelidikan dahulu mengatakan, wujud Zaman Mesolitik yang bercirikan kepada alat batu Hoabinh seperti yang terdapat di Vietnam. Walau bagaimanapun, penyelidikan terkini oleh Pusat Arkeologi Malaysia Universiti Sains Malaysia telah membuktikan Malaysia tidak mengalami Zaman Mesolitik. Keadaan ini disebabkan alat batu seperti alat batu Hoabinh telah wujud di Bukit Jawa, Lenggong, Perak, kira-kira 200 000 hingga 300 000 tahun dahulu iaitu pada Zaman Paleolitik.
A.    Zaman paleolitik di Malaysia
Zaman Paleolitik di Malaysia bermula kira-kira 200,000 hingga 300,000 tahun dahulu. Alat batu yang digunakan oleh manusia Zaman Paleolitik ialah alat repihan seperti alat batu penetak. Rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di Malaysia adalah rangka orang Perak yang telah dijumpai pada 1991 di dalam Gua Gunung Runtuh terletak di Bukit Kepala Gajah, Lenggong pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut.
Pada Zaman Paleolitik ini, manusia menggamalkan hidup secara berpindah-randah mencari kawasan baru atau dikenali sebagai hidup nomad. Biasanya mereka tinggal di kawasan yang terbuka iaitu di luar gua, di dalam gua dan juga mereka hidup di kawasan sekitar tasik dan kolam Di antara kegiatan yang mereka lakukan ialah mereka memburu binatang liar di hutan seperti rusa, kijang dan sebagainya sebagai bahan makanan dan pakaian. Mereka juga memungut hasil hutan seperti buah-buahan, dan juga pucuk-pucuk daun serta memungut hasil hutan seperti rotan. Mereka juga mengamalkan cara hidup sara diri.
Selain itu, mereka menggunakan alat batu sebagai alat utama dalam kehidupan seharian. Antara penemuan Zaman Paleolitik di Malaysia ialah :
           Kapak Genggam
           Alat repihan yang digunakan untuk meraut dan memotong
           Alat penetak yang digunakan untuk menetak pokok dan memotong daging
           Manusia Perak, iaitu rangka manusia yang dikebumikan dengan kaki terlipat
Dalam bab kepercayaan , mereka mengamalkan kepercayaan animisme. Animisme bermaksud kepercayaan setiap benda seperti batu dan pokok mempunyai semangat ( jiwa dan roh ) orang mati. Mereka juga mengamalkan upacara perkuburan. Dalam upacara perkuburan masyarakat Zaman Paleolitik, mayat dikebumikan dengan barang - barang seperti makanan dan alat-alat batu.
Zaman Neolitik merupakan zaman perkembangan teknologi daripada batu kepada tembikar, mula bercucuk tanam, dan mula memelihara binatang ternakan. Zaman Neolitik di Malaysia bermula pada kira-kira 7,000 tahun dahulu. Masyarakat Zaman Neolitik bukan sahaja menggunakan batu, tetapi telah menggunakan tanah liat untuk membuat tembikar. Manusia pada zaman ini juga telah mula tinggal menetap di suatu tempat dan juga menjalankan perdagangan secara tukar barang atau sistem barter (sistem bertukar barang).
Pada zaman ini telah mula wujud sistem bermasyarakat seperti mempunyai ketua dan membuat pembahagian kerja. Mereka tinggal di dalam gua dan kawasan yang berhampiran dengan sungai. Pada Zaman Neolitik, mereka mula mencipta peralatan tembikar, seperti bekas air, periuk, dan juga belanga.Mereka juga mencipta alat seperti beliung yang digunakan untuk menggali tanah dan alat untuk mengetam kayu. Selain itu mereka juga menggunakan pemukul kulit kayu untuk meleperkan dan menghaluskan kulit kayu.
Pada zaman ini mereka mula bercucuk tanam, menangkap ikan, serta menternak binatang ternakan.Selain itu mereka juga memburu hewan liar dan memungut hasil hutan. Mereka turut berdagang secara tukar barang atau sistem barter. Mereka juga mencipta barang-barang kemas seperti anting-anting, kalung dan gelang sebagai perhiasan mereka. Mereka mengamalkan kepercayaan animisme. Animisme bermaksud menyembah batu,matahari dan lain-lain lagi kerana mereka mempercayai adanya semangat (roh dan jiwa) orang mati.
  1. Zaman Logam di Malaysia
Selepas Zaman Neolitik,teknologi manusia Zaman Prasejarah telah berkembang ke arah teknologi logam.Zaman Logam di Malaysia bermula kira-kira 4000 tahun dahulu.Pada zaman ini manusia telah mencipta alat gangsa dan besi. Pada zaman ini mereka hidup menetap di sesuatu tempat tidak berpindah-randah dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain.Ada yang tinggal berhampiran dengan sungai dan ada yang masih tinggal di dalam gua. Pada masa ini mereka mula mempunyai adat resmi mereka yang tersendiri.
Mereka menghasilkan alat logam daripada gangsa dan besi. Mereka juga bercocok tanam, menangkap ikan , berburu binatang liar di hutan, menternak binatang ternakan, dan menjalankan perniagaan secara tukar barang. Di antara alat-alat yang digunakan ialah kapak, sabit, pisau, dan mata lembing. Mereka juga menggunakan tulang mawas sebagai salah satu daripada alat yang mereka gunakan. Pada Zaman Logam, mereka mempunyai kepercayaan dan pegangan hidup yang tertentu. Mereka turut menjalankan upacara pengebumian menggunakan kepingan batu.Mereka juga pandai menghasilkan keranda yang berbentuk perahu.
2.      Zaman Paskasejarah Malaysia
Semenanjung Malaya berkembang sebagai pusat perdagangan utama di Asia Tenggara, karena berkembangnya perdagangan antara Cina dan India dan negara lainnya melalui Selat Malaka. Dari pertengahan hingga akhir milenium pertama, sebagian besar semenanjung, begitupun Nusantara berada di bawah pengaruh Sriwijaya.
Kerajaan Melayu yang paling awal tercatat dalam sejarah tumbuh dari kota-pelabuhan tepi pantai yang dibuat pada abad 10. Di dalamnya termasuk Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah, dan juga Beruas dan Gangga Negara di Perak dan Pan Pan di Kelantan.. Diperkirakan semuanya adalah kerajaan Hindu atau Buddha. Islam tiba pada abad ke-14 di Terengganu.
Pada permulaan abad ke-15, Kesultanan Melaka didirikan di bawah sebuah dinasti yang didirikan oleh Parameswara pangeran dari Palembang, Indonesia, di dalam kekaisaran Sriwijaya. Penaklukan memaksa dia dan pendukungnya melarikan diri dari Palembang. Parameswara berlayar ke Temasek untuk menghindari penganiayaan dan tiba di bawah perlindungan Temagi, seorang penghulu Melayu dari Pattani yang ditunjuk oleh Raja Siam sebagai bupati Temasek. Beberapa hari kemudian, Parameswara membunuh Temagi dan mengangkat dirinya sendiri sebagai bupati. Kira-kira lima tahun kemudian, dia meninggalkan Temasek karena ancaman dari Siam. Selama periode ini, Temasek juga diserang oleh serombongan armada Jawa dari Majapahit.
Dia kemudian memimpin ke utara untuk mendirikan permukiman baru. Di Muar, Parameswara berkehendak mendirikan kerajaan barunya di Biawak Busuk atau di Kota Buruk. Mengetahui lokasi Muar tidaklah cocok, dia meneruskan perjalanannya ke utara. Di sepanjang jalan, dia dilaporkan telah mengunjungi Sening Ujong (nama lampau untuk Sungai Ujong modern) sebelum sampai di sebuah perkampungan nelayan di bibir Sungai Bertam (nama lampau untuk Sungai Melaka modern). Tempat itu lambat laun berkembang menjadi lokasi Melaka masa kini. Menurut Sejarah Melayu, di situlah dia menyaksikan kancil mengecoh anjing ketika berteduh di bawah pohon Melaka. Dia mengambil apa yang dia lihat sebagai pertanda yang baik dan kemudian dia mendirikan sebuah kerajaan yang disebut Melaka, kemudian dia membangun dan memperbaiki fasilitas untuk tujuan perdagangan.
Pada 1511, Melaka ditaklukkan oleh Portugal, yang mendirikan sebuah koloni di sana; maka berakhirlah Kesultanan Melaka. Tetapi, Sultan terakhir melarikan diri ke Kampar, Riau,  Sumatera dan meninggal di sana. Putera-putera Sultan Melaka terakhir mendirikan dua kesultanan di tempat lain di semenanjung & mdash; Kesultanan Perak di utara, dan Kesultanan Johor (mulanya kelanjutan kesultanan Melaka kuno) di selatan. Setelah jatuhnya Melaka, tiga negara berjuang menguasai Selat Malaka, Portugis (di Melaka), Kesultanan Johor, dan Kesultanan Aceh. Konflik ini berlangsung sampai tahun 1641, ketika Belanda (bersekutu dengan Kesultanan Johor) untuk merebut Melaka.
Masuknya Britania
Britania Raya atau kita kenal sekarang Inggris mendirikan koloni pertamanya di Semenanjung Malaya pada 1786, dengan penyewaan pulau Penang kepada Perusahaan Hindia Timur Britania oleh Sultan Kedah. Pada 1824, Britania Raya menguasai Melaka setelah ditandatanganinya Traktat London atau Perjanjian Britania-Belanda 1824 yang membagi kepemilikan Nusantara kepada Britania dan Belanda, Malaya untuk Britania, dan Indonesia untuk Belanda. Pada 1826, Britania mendirikan Koloni Mahkota di Negeri-Negeri Selat, menyatukan kepemilikannya di Malaya: Penang, Melaka, Singapura, dan pulau Labuan. Penang yang didirikan pada 1786 oleh Kapten Francis Light sebagai pos komersial dianugerahkan oleh Sultan Kedah. Negeri-Negeri Selat mulanya diurus di bawah British East India Company di Kalkuta, sebelum Penang, dan kemudian Singapura menjadi pusat pengurusan koloni mahkota, hingga 1867, ketika tanggung jawab pengurusan dialihkan kepada Kantor Kolonial di London.
Banyak negeri Melayu berupaya untuk mendapatkan bantuan Britania untuk menyelesaikan konflik-konflik internal mereka. Kepentingan komersial pertambangan timah di negeri-negeri Melayu bagi para saudagar di Negeri-Negeri Selat membuat pemerintah Britania melakukan campur tangan di dalam negeri-negeri penghasil timah di Semenanjung Malaya. Diplomasi Kapal Meriam Britania ditugaskan demi mewujudkan resolusi perdamaian terhadap kekacauan sipil yang disebabkan oleh bandit Cina dan Melayu. Pada akhirnya Perjanjian Pangkor 1874 meretas jalan untuk perluasan pengaruh Britania di Malaya. Memasuki abad ke-20, negeri Pahang, Selangor, Perak, dan Negeri Sembilan, bersama-sama dikenal sebagai Negeri-negeri Melayu Bersekutu (jangan dirancukan dengan Federasi Malaya), di bawah kendali de facto residen Britania diangkat untuk menasihati para penguasa Melayu. Orang Britania menjadi "penasihat" di atas kertas, tetapi sebenarnya, mereka menjalankan pengaruh penting di atas para penguasa Melayu.
Malaya melaksanakan operasi gerilya yang dirancang untuk mengusir Britania dari Malaya. Darurat Malaya begitulah dikenalnya, berlangsung sejak 1948 hingga 1960, dan melibatkan kampanye anti-kekacauan oleh serdadu Persemakmuran di Malaya. Meskipun kekacauan dengan cepat ditumpas masih saja menyisakan kehadiran serdadu persemakmuran, dengan latar belakang Perang Dingin. Melawan latar belakang ini, kemerdekaan untuk Federasi di dalam Persemakmuran diberikan pada 31 Agustus 1957.
BAB III
KESIMPULAN
Dalam pembahasan diatas tadi kita dapat tarik kesimpulan bahwa Malaysia dan Indonesia adalah ng negara yang serumpun atau memeiliki keterikatan hubungan darah antara satu sama lainya. Malaysia juga memiliki kedekatan geografis dan kultur yang sama terhadap Indonesia, ini karena dahulu keterkaitan hubungan negara kita setelah era kejayaan Majahpahit dan Sriwijaya dengan Malaysia sendiri. Penyebabnya adalah penjajahan yang berdeda antara negara kita dan Malaysia itu sendiri. Malaysia dijajah oleh Inggris sedangkan Indonesia dijajah oleh Belanda. Tapi seiring persaman ini tidak menutup kemungkinan Indonesia dan malaysia memiliki hubungan yang harmonis dengan alasan takut tersaingi oleh Indonesia.

DATAR PUSTAKA

3.http://www.google.co.id/search?q=sejarah+malaysia&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Tidak ada komentar:

Posting Komentar